شاهراه

مرد را دردی اگر باشد خوش است **** درد بی‌دردی علاجش آتش است

شاهراه

مرد را دردی اگر باشد خوش است **** درد بی‌دردی علاجش آتش است

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۴:۱۸ ب.ظ

2-7**زنده باد پوپولیسم

اولین بار که واژه پوپولیسم را شنیدم و تقریباً درک مبهمی از آن پیدا کردم در دوران دبیرستان بودم؛ سال 1388،انتخابات ریاست جمهوری دهم.
پس از پخش شدن مستندهای محمود احمدی‌نژاد رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی رسانه‌های اصولگرا دادشان به هوا رفت که احمدی‌نژاد پوپولیست، مستندهایش را هم عوام‌گرایانه می‌سازد.
قبل از اینها هم به‌کار بردن واژه پوپولیست برای احمدی‌نژاد برای رسانه‌ها نامأنوس نبود ولی باگذشت زمان و رسیدن به پایان دوران وی تکرار این واژه او را به‌عنوان یک پوپولیست در عصر حاضر معرفی کرد؛

برای نمونه به برخی از تیتر های در دسترس رسانه‌ها در مورد مکتب پوپولیستی احمدی‌نژاد اشاره می‌کنم:
* احمدی‌نژاد غیرقابل‌پیش‌بینی است/صحبت‌های احمدی‌نژاد اثر پوپولیستی خود را خواهد گذاشت ـ فرارو۲۶/10/۱۳۹۱
* واشنگتن‌پست: احمدی‌نژاد با حرکات پوپولیستی درصدد ریاست جمهوری مشایی است ـ عصرایران25/12/1391
* نگاه پوپولیستی دولت به منابع بانکی! ـ آفتاب22/02/1387
* از پوپولیسم احمدی‌نژاد تا اعتدال‌گرایی روحانی ـ اعتدال 21/05/1392
* درنگی بر مصاحبه اخیر احمدی‌نژاد؛ «تاریخی‌ترین جملات پوپولیستی» ـ انتخاب 10/05/1392
* چرا و چگونه پوپولیسم وطنی 8سال به قدرت رسید؟ ـ بهار 29/05/92
* وقتی پوپولیسم مزمن می‌شود ـ روز آنلاین 13/02/1390
و در آخر هنگامی که مجله اندیشه پویا در نهمین شماره خود عکس گریان احمدی‌نژاد را با تیتر درشت «پوپولیست رفت» منتشر کرد یقین پیدا کردم که هرگونه حرکت عوام‌گرایانه در نظر رسانه‌های اصلاح‌طلب محکوم است.
مدتی از شروع دولت یازدهم نگذشته بود که برخی از رفتارهای احمدی‌نژاد که پوپولیستی خوانده شده بود، در دولت دکتر روحانی رخ داد،در ناخودآگاه ذهنم منتظر نقد تندی از سوی رسانه‌های مذکور بودم که با انتشار خبرهای حمایتی از این اعمال، این رسانه‌ها مرا به شوک عظیمی فروبردند:
* کوهنوردی رییس‌جمهور در کوه‌های اطراف تهران ـ آفتاب 15/09/1392
    آنچه‌کوه‌پیمایی را برای رئیس‌جمهور، دل‌پسندتر می‌کند، دختران و پسران، زنان و مردانی هستند که با او هم‌صحبت می‌شوند و امیدها و آرزوهای خود را با او در میان می‌گذراند.
* دیدار همسر روحانی با خانواده شهدای اقتدار +تصاویر ـ تیک نیوز 13/09/1392
* خنده‌های ظریف در هواپیما/تصاویر ـ بهار 28/08/1392
اما در این میان رسانه‌های بودند که نقد خود را هرچند ضعیف به دولت وارد کردند،مانند سایت انتخاب که با مقاله‌ی «خطر بازگشت رگه‌هایی از پوپولیسم به مذاکرات هسته‌ای» دکتر ظریف را مورد نقد خود قرار دادند.
بااین‌حال خوشحال بودم که این جرزنی سیاسی در نقد پوپولیسم تنها به برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب ختم شده است، اما . . .
گویا شیرینی عوام‌گرایی در دهان برخی وزرای کابینه دکتر روحانی نشسته است و آنها را مجذوب خود کرده است؛
از چند روز پیش سیاست بسیار جالب دکتر فرجی دانا در مورد تغییر روسای دانشگاه شروع شد(که اینجا باید زیرکی ایشان را نسبت به دکتر توفیقی از دفع انتقادات نسبت به خودش تحسین نمود)؛
هیئت بازرسی اعزامی از وزارت علوم برای «تصویربرداری از وضعیت دانشگاه» به چندین دانشگاه اعزام شد که تقریباً در همه‌ی موارد رییس دانشگاه مذکور یا عزل شد و یا مجبور به استعفا.
حتی در برخی موارد کار تا حدی ضروری بود که نیازی به فرستادن هیئت بازرسی و یا اعلام استعفای رییس نشد و حاتم زاده رییس معزول دانشگاه گیلان گفت:« دکتر فرجی دانا وزیر علوم در تماسی تلفنی عنوان کردند سرپرست جدیدی را برای دانشگاه گیلان منصوب کرده‌اند و از همکاری من نیز در دانشگاه بهره‌مند خواهند شد.
وی ادامه داد: پیش‌ازاین هیچ تماس و خبری مبنی بر تغییر من مطرح نشده بود، وزیر علوم حتی از من نخواست که استعفا بدهم و فقط عنوان کرد که شخص جدیدی جایگزین من شده و به‌زودی کار خود را شروع خواهد کرد.»
حال سؤال اینجاست که رسانه‌های که احمدی‌نژاد را به‌عنوان نماد جهانی پوپولیسم معرفی کردند با اعمال عوام‌گرایانه دولت منتخب چه می‌کنند؛ از مصاحبه شیک دکتر روحانی تا تغییرات گسترده در روسای دانشگاه با فنون پوپولیستی!
رسول قبادی
مکانیک 90

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی