شاهراه

مرد را دردی اگر باشد خوش است **** درد بی‌دردی علاجش آتش است

شاهراه

مرد را دردی اگر باشد خوش است **** درد بی‌دردی علاجش آتش است

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۴:۰۷ ب.ظ

2-5**هو می‌کنم پس هستم

* خبرنامه دانشجویان ایران-محمدحسین کره‌ای:
دیر بازی است که در محافل گوناگون سیاسی و اجتماعی داخل و خارج کشور، بحث های مفصلی پیرامون نحوه مواجهه جبهه های های فکری- فرهنگی و رویارویی تمایلات و سلایق سیاسی و اجتماعی مختلف و حتی مخالف با یکدیگر مطرح می شود.

اینکه وقتی ما با یک فکر مخالف و یا ادبیات و قلمی که بر خلاف ما می اندیشد و می نویسد چگونه مواجه شویم، شاید بیش از آنکه رنگ و بوی یک بحث سیاسی را داشته باشد، یک مقوله فرهنگی و نشات گرفته از میزان درک و پایبندی به اخلاق و هنجارهای دینی و انسانی باشد.

در این میان، بیش از همه، از افراد و گروه هایی که مدعی اخلاق مداری و تحمل مخالفان خود هستند و شعارهای همیشگی شان « زنده باد مخالف من!» است و عنوان می کنند «حاضرم جان خود را فدا کنم تا مخالفم بتواند آزادانه سخن بگوید!» توقع می رود که نسبت به آداب گفتگو و جلسات نقد و نظر دانشگاهی پایبند باشند.



آنچه اما از تجربه چندیدن و چند ساله مطالعه و پژوهش در احوال و رفتار مدعیان آزادی بیان و گردش و انتشار آزاد اطلاعات بدست می آید، متاسفانه درست خلاف شعار محوری مورد ادعای گروه مذکور است.

البته نگارنده این سطور قصد ندارد همه جریان موسوم به اصلاح طلبی را به یک چشم نگاه کند، لکن وقایع اتفاق افتاده توسط برخی افراد در برنامه بزرگداشت روز 16 آذر دانشگاه صنعتی شریف در جریان سخنرانی آقای شریعتمداری و همچنین در برنامه وزیر خارجه در دانشگاه تهران در جریان سخنان منتقدانه یکی از دانشجویان خطاب به آقای ظریف، بیم آن را ایجاد کرده که همچون سال های منتهی به دولت آقای خاتمی، عده ای معدودِ افراطی، بخواهند بر خلاف اراده عمومی دانشجویان و اساتید، راه و رسم تشنج، بی ادبی و بی منطقی را در پیش بگیرند و به جای ارائه منطق و استدلال، حرف خود را با «هو» و جنجال و با عرض پوزش از خوانندگان محترم «عربده کشی» به کرسی بنشانند.

لذا چنانچه در این مقطع زمانی، نسبت به اینگونه رفتارهای ناهنجار، تحلیل و نقد درستی صورت نگیرد، حیثیت علمی، اخلاقی و معنوی دانشگاه که مرهون ده ها سال مجاهدت و تلاش صادقانه دانشگاهیان است، دستخوش تمامیت خواهی و سیاست بازی عده ای معدود می گردد که بعید نیست خواسته یا ناخواسته مجری پروژه های سیاسی محافل قدرت و احزاب سیاسی خارج دانشگاه باشند.

بایستی به آن هایی که تحمل شنیدن حتی صدای یک نفر مخالف خود را ندارد و برای اثبات وجود خود در یک محفل دانشگاهی، طرف مقابل را «هو» می کنند و به باد ناسزا می گیرند، این سوال را پرسید که آقایان محترم! مگر شما ادعا اخلاقمداری و تحمل مخالف ندارید؟

مگر سال ها در رسانه هایتان فریاد نمی زدید که لیدر معنوی شما - آقای خاتمی- بزرگ آموزگار ادب و شکیبایی است!

مگر نمی گفتید ادب مرد به ز دولت اوست!
آیا این «هو» کردن ها و «سوت زدن ها» معنای همین ادب و شکیبایی است که از بزرگ آموزگارتان آموختید؟

آیا نباید نگران بود که این خشونت گرایی لفظی و فکری شما آقایان، منجر به خشونت فیزیکی شود و روزی فرا رسد که دانشجویان و اساتید و میهمانانی که بر خلاف شما می اندیشند و فکر می کنند، علاوه بر الفاظ ناهنجار، مورد ضرب و شتم فیزیکی شما و هم قطارانتان قرار گیرند؟

آیا اینگونه رفتارها ادامه همان اقدام زشتی است که برخی اعضای انجمن اصلاح طلب دانشگاه تهران انجام دادند و در سوم شهریور سال 87، دانشجویان منتقد خود را در دانشکده ادبیات آن دانشگاه مورد ضرب و شتم فیزیکی قرار دادند؟

متاسفانه مجال آن نیست که ده ها مورد مشابه از «هو» کردن ها و ناسزا گفتن ها و ضرب و شتم های مدعیان دموکراسی و اخلاق را واکاوی کنیم که البته انشاء الله در یادداشت آتی به مصادیق آن و اسناد مربوطه پرداخته خواهد شد.

در پایان، توجه پیروان مکتب «هو» گرایی را به جملات لیدر فکری شان - آقای خاتمی- جلب می کنم، همان سخنان معروف وی در دانشگاه تهران که خطاب به هم قطاران و حامیان خود گفت: «این خلاف دموکراسی است؛ این چه وضعی است که ایجاد کرده‌اید؟ مگر شما چند نفر هستید که «هو» می‌کنید؟ کاری نکنید که بگویم بیرونتان کنند! آدم باشید!»

*دانشجوی مهندسی متالوژی دانشگاه صنعتی شریف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی